
Abstract 

While Zimbabwe's 2013 Constitution officially recognises previously 

marginalised languages, existing studies expose the dominance of Shona and 

Ndebele in the public domain. Among existing newspapers, only two use 

indigenous languages. These are Kwayedza and Umthunywa, which publish 

in Shona and Ndebele respectively. However, presently Kwayedza publishes 

a column in Ndau, and uMthunywa includes a column in Kalanga. In the 

context of the prevailing politics of language in Zimbabwe, this study 

interrogates the autonomy of previously marginalised languages using 

hegemony, post-structuralist and political economy perspectives to unpack the 

conundrums of minority-language publishing. The study shows that, whilst the 

inclusion of previously marginalised languages in these newspapers improves 

their visibility in the public domain, it inadvertently legitimates the hegemonic 

position of Shona and Ndebele and the subtle subservience of previously 

marginalised languages. This study is an important addition to scholarship on 

the nexus between politics of language and the press in Zimbabwe. 


