
 ‘ 

i 
 

 

 

FACULTY OF SOCIAL SCIENCES 

 

DEPARTMENT OF MEDIA AND SOCIETY STUDIES 

 

LINDA DADISO MUDHUMO 

 

 

R144111T 

 

 

 

FRAMING THE ZDF’S NOVEMBER/DECEMBER 2017 OPERATION RESTORE 

LEGACY: THE CASE OF THE HERALD AND DAILY NEWS 

 

 

 

A dissertation submitted to the Faculty of Social Sciences in partial fulfilment of the 

requirements for the Bachelor of Science Honours Degree in Media and Society Studies 

June 2018 

 

 



 ‘ 

ii 
 

Abstract 

The study interrogates the framing of the Zimbabwe Defence Forces (ZDF)’s 

November/December 2017 Operation Restore Legacy in The Herald and Daily News. It seeks 

to explore the frames the two newspapers used and why they used them. The study is 

informed by framing theory but gathers data through archival research. The study established 

that two newspapers under study realised contrasting frames on the nature of the operation 

restore legacy, with Daily News saying it was a coup and The Herald denying that the 

operation was a military takeover. Daily News regarded the operation restore legacy as a 

ZANU-PF Lacoste factional agenda and a necessary evil. The study also established The 

Herald showed some inconsistencies in showing who they were really in support of during 

the operation. The papers however had also some level of convergence which is the 

celebration of Mugabe’s fall from grace. The above issues realised by these two newspapers 

confirms the ideas that the state controlled media are used as mouth piece of the government 

and ruling party while privately media are critical of these two. The research also shows the 

relationship between military The Herald and Daily News’ coverage. The research analysed 

data through qualitative content analysis and critical discourse analysis as well as presenting 

it in thematic form. 

 

 

 

 

 

 

 

  



 ‘ 

iii 
 

Contents  

Abstract ....................................................................................................................................... i 

Contents page ........................................................................................................................... iii 

Acronyms ................................................................................................................................... v 

Chapter 1 .................................................................................................................................. 1 

1.1 Introduction .......................................................................................................................... 1 

1.2 Background to the study ...................................................................................................... 1 

1.3 Problem statement ................................................................................................................ 2 

1.4 Significance of the study ...................................................................................................... 3 

1.5 Research objectives .............................................................................................................. 3 

1.6 Research questions ............................................................................................................... 3 

1.7 Scope of the study ................................................................................................................ 4 

1.8 Limitations of the study ....................................................................................................... 4 

1.9 Conclusion ........................................................................................................................... 4 

Chapter 2: Literature Review and Theoretical Framework ................................................ 5 

2.1 Introduction .......................................................................................................................... 5 

2.2 Literature Review................................................................................................................. 5 

2.2.1 State media as propaganda tools of ZANU-PF and government ...................................... 5 

2.2.2 Private media as critical of the ruling party and government ........................................... 6 

2.2.3 The military and politics in Zimbabwe ............................................................................. 8 

2.2.4 Media and succession in Zimbabwe ................................................................................. 9 

2.3 Theoretical Framework ........................................................................................................ 9 

2.3.1 Framing Theory .............................................................................................................. 10 

2.3 Conclusion ......................................................................................................................... 12 

Chapter 3: Research Methods and Methodology ............................................................... 13 

3.1 Introduction ........................................................................................................................ 13 

3.2 Research paradigm ............................................................................................................. 13 

3.3 Research design ................................................................................................................. 13 

3.4 Research population ........................................................................................................... 14 

3.4.1 Research unit of analysis ................................................................................................ 14 

3.5 Purposive / Judgmental sampling ...................................................................................... 14 

3.6 Methods of data gathering ................................................................................................. 15 

3.6.1 Archival collection .......................................................................................................... 15 

3.7 Methods of data analysis .................................................................................................... 15 



 ‘ 

iv 
 

3.7.1 Qualitative content analysis ............................................................................................ 15 

3.7.2 Critical discourse analysis............................................................................................... 16 

3.8 Method of data presentation............................................................................................... 17 

3.8.1 Thematic analysis............................................................................................................ 17 

3.9 Ethical considerations ........................................................................................................ 17 

3.10 Conclusion ....................................................................................................................... 17 

Chapter 4: Organisational Analysis ..................................................................................... 18 

4.1 Introduction ........................................................................................................................ 18 

4.2 The Herald (ZIMPAPERS) ................................................................................................ 18 

4.2.1 Historical background ..................................................................................................... 18 

4.2.2 Administrative structure.................................................................................................. 19 

4.2.3 Mission Statement ........................................................................................................... 20 

4.2.4 Editorial policy................................................................................................................ 20 

4.2.5 Funding mechanisms ...................................................................................................... 20 

4.2.6 Links with other organisations ........................................................................................ 21 

4.3 Daily News (ANZ) ............................................................................................................. 21 

4.3.1 Historical background ..................................................................................................... 21 

4.3.2 Administrative structure.................................................................................................. 22 

4.3.3 Mission statement ........................................................................................................... 22 

4.3.4 Funding Mechanisms ...................................................................................................... 23 

4.3.5 Link with other organisations ......................................................................................... 23 

4.4 Conclusion ......................................................................................................................... 23 

Chapter 5: Data Analysis and Presentation ........................................................................ 24 

5.1 Introduction ........................................................................................................................ 24 

5.1.1 Inconsistencies in the coverage of Operation Restore Legacy: The Herald ................... 24 

5.1.2 Contrasting frames on the nature of Operation Restore Legacy ..................................... 27 

5.1.3 Operation Restore Legacy was a ZANU-PF Lacoste factional agenda: Daily News ..... 29 

5.1.4 The coup: ‘Chickens coming home to roost’ for Mugabe .............................................. 31 

5.2 Conclusion ......................................................................................................................... 33 

Chapter 6: Conclusion and Suggestions .............................................................................. 34 

6.1 Introduction ........................................................................................................................ 34 

6.2 Summary of findings.......................................................................................................... 34 

6. 3 Suggestions for further studies .......................................................................................... 34 

References ................................................................................................................................ 36 

Appendices ............................................................................... Error! Bookmark not defined. 



 ‘ 

v 
 

Acronyms 

ANZ- Associated Newspapers of Zimbabwe  

MDC- Movement for Democratic Change 

MDC-T- Movement for Democratic Change-Tsvangirai 

MIC- Media and Information Commission 

MMPZ- Media Monitoring Project Zimbabwe 

ZANU-PF- Zimbabwe African National Unity- Patriotic Front 

ZAMPS- Zimbabwe All Media Products Survey 

ZDF- Zimbabwe Defence Forces 

ZIMPAPERS- Zimbabwe Newspapers 

ZMC- Zimbabwe Media Commission 

ZMMT- Zimbabwe Mass Media Trust  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 ‘ 

1 
 

Chapter 1 

1.1 Introduction 

The study seeks to examine framing of the Zimbabwe Defence Forces' (ZDF) operation 

restore legacy in November/December 2017 by The Herald and Daily News. These are 

dailies, publicly owned but state-controlled and privately owned respectively. The media as 

the eyes and ears of the general public in Zimbabwe has the role to inform the public on all 

activities happening in the country and beyond. In order to better understand the role played 

by the media in framing this issue, key questions posed are; how was the issue framed by 

these two newspapers and why? What were the possible reasons behind the frames employed 

by The Herald and Daily News? 

1.2 Background to the study 

On the 13
th

 of November 2017, the Zimbabwe Defence Forces announced to the public 

through the national broadcasting television, Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC), 

that it was carrying out an operation code named ‘operation restore legacy’ with the aim to 

remove criminals around the former president, Robert Gabriel Mugabe. After this press 

statement issued by the then Major General Valerio Sibanda on behalf of the ZDF and its 

Commander, a series of political events followed. The highlight of these events was the 

resignation of the President Mugabe from power, followed by the inauguration of Emmerson 

Dambudzo Munangagwa as the new President of the country. The operation ‘Restore 

Legacy’ lasted from the 13
th

 of November to the 18
th

 of December 2017. Since independence, 

38 years ago, Zimbabwe had only known one president, Mugabe. The study will look at how 

the two newspapers under study framed the events that unfolded due to this operation and the 

reasons behind such frames.   

In Zimbabwe, many people tend to rely on daily published newspapers, The Herald and Daily 

News to get political news, as these always report similar situations differently or slightly 

different. Chibuwe and Nwafor (2012), Chuma (2005) and Moyo (2005) agree on the fact 

that, The Herald owned by Zimbabwe Newspapers (ZIMPAPERS) is criticised for reporting 

in favour of the government and Zimbabwe African National Unity Patriotic Front (ZANU-

PF) which is the ruling party while Daily News owned by Associated Newspapers of 

Zimbabwe (ANZ) is pro-opposition. It reports against the government and ZANU-PF, this is 

also the case with the press in Nigeria, (Emenyeonu, 1997). The study seeks to find out if the 



 ‘ 

2 
 

two newspapers employed these frames in reporting operation restore legacy initiated by the 

ZDF, an arm of the government currently led by ZANU-PF.  

Daily News has for long blamed the military for its involvement in politics, while The Herald 

has been so protective of this arm of government. The military has been involved in a number 

of events in Zimbabwe, (Sachikonye, 2011). As, (Ndhlovu-Gatsheni, 2009) notes, the 

government of Mugabe heavily relied upon the military to frustrate the will of the citizens. 

Operations carried out with the alleged help of the military are Gukurahundi (1980-1988), 

Operation Murambatsvina / Restore Order (2005), Makavhoterapapi? / Where did you put 

your vote? (2008) among others. The military before also played a leading role in buttressing 

Mugabe in elections when his political fortunes were shaky, (Sachikonye, 2011).The military 

must remain non-partisan and professional, (Ndhlovu-Gatsheni, 2009). The study will look at 

the role played by the military in Zimbabwe through its operation restore legacy as per The 

Herald and Daily News’ coverage.  

 

The print media in Zimbabwe had been used to framing conflicts between political parties, 

factional fights within ZANU-PF and MDC-T, the major political parties, (Mungwari, 2017). 

The major factional fights in ZANU-PF began in 2014 to 2015 and 2016 to 2017, leading to 

the ouster of former vice presidents, Joyce Mujuru and Emmerson Mnangagwa respectively. 

As, (Mhiripiri, 2008) notes, the media are a site of power struggle. They help in airing out 

political ideas as well as fuelling succession battles. The Herald was used by ZANU PF to 

deny the possibility of discussing Mugabe’s successor or his succession plan. Daily News on 

the other hand has been open to such debates. Newspapers articles published between 

September and early November 2017 revealed that there had been formation of factions 

allegedly known as the ‘Lacoste’ and ‘G40’ cabal led by Mnangagwa and the former first 

lady respectively. This study therefore seeks to understand if the two newspapers covered this 

operation within the discourse of succession and factionalism. 

 

1.3 Problem statement 

This study seeks to establish how The Herald and Daily News framed the ZDF's intervention 

in the politics of the country through its operation ‘Restore Legacy’ and why they framed it 

the way they did. The study seeks to expose the discourses employed by the two newspapers’ 

reportage of the operation.  



 ‘ 

3 
 

1.4 Significance of the study 

This study will focus on framing the military involvement in politics through its ‘Operation 

Restore Legacy’ an initiative introduced mid-November in 2017. Studies conducted shows 

that there are operations carried out involving the military in Zimbabwe, ‘Operation Restore 

Order/ Murambatsvina’, Garikai / Hlalanikuhle among others, (Ndhlovu- Gatsheni, 2009). 

These have been framed with the focus being on restoring order in the country. This study 

will look at the frames employed in the military’s involvement in the politics of the country 

and the reasons behind the frames. Daily News had for long blamed the army for involving 

itself in politics while The Herald has always been protecting the military for its involvement 

in governance and politics of the country. This research will examine biases that exist in the 

press and the extent to which they exist through frames employed by these newspapers. 

This research is necessary as it will always be referred to in the future, for academic 

purposes. The media was used to giving full attention to succession issues and factional 

fights, but was now giving much of its attention to covering this army operation. This 

operation had been announced unlike the operations conducted before with the help of the 

military. The study will show how the media framed the ZDF’s operation restore legacy and 

show forces behind such frames. 

1.5 Research objectives 

The study seeks to: 

 Explore the framing of the ZDF’s November/December 2017 operation restore legacy 

in The Herald and Daily News. 

 Explain the frames and discourses employed by the two newspapers in framing the 

ZDF’s November/December 2017 operation restore legacy. 

 Examine the possible reasons behind the frames used by the two newspapers in their 

reportage of the ZDF’s November/December 2017 operation restore legacy. 

1.6 Research questions 

The study seeks to answer: 

 How did The Herald and Daily News frame the ZDF’s November/December 2017 

operation restore legacy? 



 ‘ 

4 
 

 What are the frames and discourses employed by the two newspapers in their 

reportage of the ZDF’s November/December 2017 operation restore legacy? 

 What are the possible reasons behind the frames used by the two newspapers in their 

reportage of the ZDF’s November/December 2017 operation restore legacy?  

1.7 Scope of the study 

The study will focus on the framing of the ZDF’s operation restore legacy by The Herald and 

Daily News only and will not consider coverage by other newspapers. The study will also 

cover news reports from the 13th of November to 18 December 2017, the dates during which 

this military operation themed 'operation restore legacy' began to the day it ended. The 

researcher will also collect hard news stories only from the two newspapers’ websites 

published on this issue. 

1.8 Limitations of the study  

The study seeks to look at framing of the ZDF’s operation restore legacy by The Herald and 

Daily News, in an environment where other newspapers also framed these issues. The 

researcher will therefore, restrict the study to framing of the two selected newspapers only.  

 

1.9 Conclusion 

The study seeks to examine framing of the ZDF’s November/December 2017 operation by 

The Herald and Daily News. The purpose of this study is to find out if the frames employed 

by these two newspapers in their reportage of these events. In order to better understand the 

role played by the media in framing the issue, the researcher will look at the frames employed 

by these two newspapers and the forces behind and also journalists’ perceptions of the 

reportage of this operation. 

 

 

 

 

 



 ‘ 

5 
 

Chapter 2: Literature Review and Theoretical Framework 

2.1 Introduction 

This section seeks to make use of Framing Theory as the theory employed for the study. The 

section also seeks to review literature conducted before and show its relevance to the current 

study. The media plays a critical role in framing of events. 

  

2.2 Literature Review 

Studies conducted before shows that the state-controlled media are used as propaganda tools 

of the ruling ZANU-PF party and government while the privately owned media are critical of 

the above. Are areas looked at include the military and the role it played in the politics of the 

country, the issue of media and succession as well as media and factionalism in Zimbabwe. 

 

2.2.1 State media as propaganda tools of ZANU-PF and government 

The state-controlled but publicly owned media in Zimbabwe are a slave to partisan political 

interests, they are used as propaganda tools of the ruling party and government, (Moyse, 

2009; Chari, 2009; Chuma, 2005; Mazango, 2005; Moyo 2005). Their loyalty lies with one 

political party which is the ruling ZANU-PF party and not with the people of Zimbabwe. 

Chari (2009:10) notes that, “the state media is unapologetic in its support for the ruling 

ZANU PF government”. The state media allows the ZANU-PF party to sell its policies to the 

masses through their mediums, (Moyo, 2005). In cases where ZANU-PF is involved, the 

state-controlled media always frame them positively. They always sing praises of ZANU-PF. 

“What people know about the world is largely dependent on what the media decides to tell 

them,” (McCombs, 2007:35). This illustrates that what the media tells people matters as what 

people know politically mostly comes through the media. The research therefore seeks to find 

out if the The Herald were unapologetically pro-ZANU-PF in their framing of operation 

restore legacy. 

 

Ruling ZANU-PF government relies on a policy of harnessing the media to further its own 

agendas. They constantly bombarded audiences with messages that favoured the ruling party, 

(Chitando, 2005).  They also always fought against the emergence of independent media. The 

government has for long seized the mainstream national newspapers to promote the image of 

the ruling party, (Mazango, 2005). For example, during or towards elections period, the 



 ‘ 

6 
 

publicly owned media are used by ZANU-PF and government to disseminate hate messages, 

often racist, threatening and insulting those who are considered to be the enemies of the state 

mainly opposition parties, (Chitando, 2005). In the case of MDC-T (ZANU-PF’s major 

opposition), the state-controlled press especially The Herald and The Sunday Mail labelled 

the late MDC-T leader, Morgan Tsvangirai ‘a puppet’, ‘chamatama’, ‘womaniser’ and used 

many other belittling and deregatory words to facilitate for his rejection politically, 

(Chitando, 2005). The research seeks to illustrate if The Herald protected the image of the 

government and was used by the ZANU-PF led government as a site of its power struggles 

within and outside the party. 

 

State owned media as the mouthpiece of the government, constantly attack private media and 

label them instruments of neo-colonialism and western imperialism, (Mazango, 2005). This 

practice represents an intolerable abuse of publicly owned media, (Moyse, 2009). In a 

democratic nation, the state-controlled media’s mandate should be to provide its audiences 

with fair, balanced and accurate information, (Happer, 2013). The majority of Zimbabweans 

depend on state newspapers for news about the country and beyond. This dependence 

however exposes readers of state newspapers in Zimbabwe to misinformation about 

important national issues. The media therefore should be a market place of ideas, allowing 

different views to contend on various platforms. 

 

More so, stories reported by state-controlled media on ZANU-PF are in mostly in line with 

the ruling party’s official statement to the public. ZANU-PF is allowed to express their views 

through party’s spokesperson. Other political parties are never even given the chance to 

respond to any allegations made about them. By abandoning these basic principles of ethical 

journalistic practice, the state media openly show they are instruments of ZANU-PF’s 

propaganda. The study seeks to find out if The Herald framed the operation restore legacy in 

favour of ZANU-PF and government given that there have always reported on them 

positively. 

 

2.2.2 Private media as critical of the ruling party and government 

The privately owned media in Zimbabwe are critical of the ZANU-PF and the government it 

leads. Their role is to closely monitor those in power. As, (Lilleker, 2006; Mazango, 2005; 

Moyo, 2005; Moyse, 2009) notes, the media should be a watchdog that holds the elite 



 ‘ 

7 
 

accountable for their actions. This role is not performed by pro-government media which 

supports the ruling party in every way possible. The private media are critical because they 

blame all the economic and political hardships on the government and ZANU-PF, (Mano, 

2005 and Ndlela, 2005). Ndhlela (2005) notes that private media only focus on the negatives 

of the government. As Mano (2005: 11) argues, the private media have become permanent 

adversaries of the state as they have adopted a, “nothing-good-can-come-out-of-this-

wretched-government” approach. They never sympathise with the government on all issues. 

 

More so, the private media try to achieve some measure of balance but lack of co-operation 

from government makes this unachievable, (Moyo, 2005). Other scholars, (MMPZ, 2002; 

Curran, 2000), however disagree with this notion, noting that there is lack of balance and 

fairness in private media news coverage. Curran (2000) is of the idea that the market 

sometimes can have watchdogs which are not all about serving the public interest, but adjust 

their critical scrutiny to suit their private agendas. In Zimbabwe however, there is a tendency 

by readers to believe that private media are hold the public interest at heart always. It has also 

been argued that, sometimes the objectivity of news stories published by privately owned 

media is sacrificed in order for them to be true to their chosen position, (MMPZ, 2002). 

Furthermore, with the private media always practising oppositional journalism, they 

sometimes hinder themselves from engaging in thorough debates or discussions. They end up 

not perceiving reality of situations the way they should, with the view that they have an 

obligation to go against in coverage of certain issues. The research seeks to find out if Daily 

News’ reportage was influenced by the need to maximise its profits and practise opposition 

journalism. 

 

The private media which is absolutely anti-government maintains ‘hear no evil, see no evil, 

speak no evil’ stance towards MDC, (Chari, 2009: 10). They do this with the belief that the 

MDC has for long been oppressed by the ruling party. Private media operate in environments 

which are usually restrictive and largely hostile towards them, comprising of dismissals and 

victimisation by those in power. Given that there are a lot of challenges they face, it is very 

difficult for them to play meaningful roles in the societies they operate in. The private press 

however continues to be outspoken. The study seeks to find out if Daily News was critical in 

their framing of the ZDF’s operation restore legacy considering that they have always 

reported against the government and ZANU-PF. 

 



 ‘ 

8 
 

2.2.3 The military and politics in Zimbabwe 

The military in Zimbabwe is used as a pawn in political factions, with a history of destroying 

political opponents and even members within parties especially in ZANU-PF, (Rupiya, (nd). 

“It is unacceptable in a democracy to politicise the military, as it is to militarise political 

affairs.” (Rupiya, (nd). This means that the military should not be involved in political issues. 

The military must remain non-partisan, unbiased and professional, (Ndhlovu-Gatsheni, 

2009), meaning they should not act in favour of any political party. The military in 

Zimbabwe is however used by those in power to maintain their status, blocking any perceived 

or actual political opponents. The military is deeply involved in state administration as well 

as ZANU-PF party politics, of which they should be apolitical. The military before played a 

leading role in ensuring a win for Mugabe in elections held in 2000, 2002, 2008 and 2013, 

(Sachikonye, 2011). He added that the security chiefs of these years openly declared their 

support for Mugabe and claimed that they would not salute anybody who had not fought the 

liberation war elected as president. Sachikonye highlighted that the target of this declaration 

was Morgan Tsvangirai and when he won the presidential elections in 2008, it was the 

military that helped Mugabe to go for a second round of elections. The research seeks to 

explain the role played by the military during the operation as per The Herald and Daily 

News’ framing. 

Sachikonye, (2011) noted that the military’s entry into politics has significant repercussions 

on the administration of a country. However, the idea that the president of Zimbabwe is 

automatically the commander-in-chief of the ZDF and that all posts in the army from colonel 

upwards are approved by the president posits that the government politicise the military as 

well as militarising political affairs. This shows there is no way there can be separation of 

military from politics as well as politics from military. The government of Mugabe intensely 

depended upon the military to frustrate the will of the people. Other Operations carried out 

with the alleged help of the military include Gukurahundi (1980-1988), Operation 

Murambatsvina / Restore Order (2005), Makavhotera papi? / Where did you put your vote? 

(2008) among others, (Ndlovu-Gatsheni, 2009). This research seeks to explore frames used in 

the reportage of the military operation restore legacy as per Daily News and The Herald’s 

reportage. 

 

 



 ‘ 

9 
 

2.2.4 Media and succession in Zimbabwe 

The print media in Zimbabwe before was used to framing conflicts between political parties, 

factional fights within ZANU-PF and MDC-T, the major political parties, (Mungwari, 2017). 

The major factional fights in ZANU-PF began in 2014 to 2015 and 2016 to 2017, leading to 

the ouster of former vice presidents, Joyce Mujuru and Mnangagwa respectively. The media 

as a site of power struggle, (Mhiripiri, 2008), help in airing out political ideas as well as 

fuelling succession battles. The Herald was used by ZANU PF to deny the possibility of 

discussing Mugabe’s successor or his succession plan. As, (Macapulana, 2014) contends, the 

succession debate is regarded as a taboo in Zimbabwe’s state media as it has not been given a 

platform to be debated. Any attempt to discuss the issue in The Herald is seen as trying to 

forcibly remove the legitimately elected leader and the government. Daily News has on the 

other hand has been open to such debates. The media generally should report on all aspects 

around succession issues to allow the public to reflect on all processes.  This study therefore 

seeks to understand if the two newspapers under study covered the ZDF’s operation restore 

legacy within the discourse of succession and factionalism. 

 

For the past three decades, Zimbabwe has been known for political conflicts and crises. 

African leaders’ obsession with holding on to power has often led to succession conflicts and 

factionalism, (Mwamba, 2006). This applies to Zimbabwe’s Mugabe and the government he 

led who had been in power for over 30 years. Most African leaders are unwilling to leave the 

Presidency realm after serving for many years, thus has resulting in power remaining in the 

hands of a few self-anointed leaders, (Bongmba, 2006). Newspapers articles however 

published between September and early November 2017 revealed that there had been 

formation of factions allegedly known as the ‘Lacoste’ and ‘G40’ cabal respectively led by 

Mnangagwa and the former first lady. The idea is to look at the frames used by these 

newspapers in framing this operation. 

 

2.3 Theoretical Framework 

This section discusses the theory that is deployed in this study. The section specifically 

focuses on framing theory and how it is useful in helping us understand how the selected 

newspapers framed the operation restore legacy. 

 



 ‘ 

10 
 

2.3.1 Framing Theory 

The study will make use of framing theory to analyse the frames employed by The Herald 

and Daily News in reporting a military operation themed operation restore legacy done in 

November and December 2017. Framing is defined as, “selection of some aspects of reality 

and making them more salient in communicating text, in such a way that it promotes 

particular problem definition, causal interpretation, moral evaluation, and treatment 

recommendation for the item being described,”s (Entman, 1993; Ardevol-Abreu, 2015). 

Framing allows people to have different and even multiple views of a situation or an event. It  

is considered as second level of agenda setting, (McCombs & Shaw, 1972). Second level of 

agenda setting notes that the media influences how people should think about certain things 

presented to them. The fact that framing and agenda setting are said to be closely related, 

shows that frames that media houses employ helps to find out the agenda they may be setting 

to the public. This study therefore, seeks to find out the agenda The Herald and Daily News 

were setting through different frames they employed in framing the ZDF’s operation restore 

legacy. 

The basics of framing theory would be centred on selection and salience. Salience as, 

(McCombs, 2007) define, means making a piece of information more ‘noticeable’, 

‘meaningful’ and even ‘memorable’ to audiences. This study therefore seeks to find out 

frames that were persistent, enduring and recurring in the reportage of the operation ‘restore 

legacy’. As Fiske & Taylor (1991) and Entman (1993) notes, increase in salience enhances 

the probability that receivers will perceive the information, discern meaning, process it and 

store it in memory. Other scholars however, argue that sometimes an idea that is much 

emphasised in news can be hardly remembered by individuals who have been in contact with 

it, when this idea does not match the belief systems of the readers. 

More so, media frames are conceptual pillars (words, images and  phrases) that a media outlet 

uses when relaying information about an issue or event to an audience, (Chong & Druckman, 

2007). Frames select and highlight some feature of reality and help obscure others in a way 

which tells a consistent story about problems, their causes, moral implications and remedy. 

The idea of ‘selecting some aspects of reality’ shows that the media in their reportage choose 

to exercise or make of importance some issues and at the same time underplaying others. 

Ardevol-Abreu (2015) suggests that in order to define frames one must be able to note what 

is described and what is left out when news is published. The study will analyse what was 



 ‘ 

11 
 

reported on during the operation restore legacy, what was left out by the two newspapers and 

what were the issues that were given more and even less prominence? 

 

The media have become political actors, (Delacour, 2005). They are embedded in political 

contestations and instead of reporting accurately, they take sides. The public’s perceptions of 

politics are the media’s, they are now interested parties. The media can promote their own 

political agendas, Delacour, (2005), like being pro-the ruling ZANU-PF party and 

government or pro-opposition parties in framing issues to do with the ZDF. With ZDF being 

an arm of the government, biases maybe present in coverage of issues where this arm is 

involved. Any arm that is under the government usually suffers attack from private media and 

praises from state media. The Herald and Daily News are used to these kinds of frames in 

their reporting and they may end up not perceiving reality of situations the way they should, 

with the view that they have an obligation to either support or go against in coverage of 

certain issues. The study seeks to find out if these two newspapers showed biases in their 

reportage of this operation.  

 

Framing theory contends that that the media focuses attention on certain events and then 

places them within a field of meaning (Mass Communication Theory (Online), 2017). In 

framing of situations, choices of words that are used in news stories are of great importance. 

Framing is all about giving meaning to the things that are regarded as meaningless. Framing 

is therefore used to give meaning to meaningless events or issues. Discourses that are used in 

framing should allow individuals to arrive at different positions on the issue, depending on 

the priority given to various considerations (Druckman and Nelson 2003). This study will 

also show in depth the discourses employed by the two newspapers under study, The Herald 

and Daily News.  

 

Framing is present in the minds of journalists when writing stories. They choose ways to tell 

their stories depending on their organisation’s editorial policy. In the making of stories, 

journalists use frames to give meaning and simplify reality. In framing, journalists may turn 

to support different ideas or individuals rather than before. It is called ‘frame shifting’, ‘frame 

changing’ and sometimes referred to as ‘counter framing.’ Frame shifting is possible; the 

same media that supports an individual or group may turn or be turned to report against them. 

Memory mining plays a great role in such circumstances in framing. In most cases, the media 



 ‘ 

12 
 

conveniently remember certain facts and at the same time forgetting others. The study will 

look at the frames shifts utilised in framing the ZDF’s operation.  

 

2.3 Conclusion 

The chapter reviewed literature related to the study. It is of importance as it highlights earlier 

views on the subject and attempt to identify and address knowledge gaps in the current area 

of study. Studies conducted before shows that the state-controlled media are used as 

propaganda tools of the ruling ZANU-PF party and government while the privately owned 

media are critical of the above. Are areas also looked at include the military and the role it 

played in the politics of the country, the issue of media and succession as well as media and 

factionalism in Zimbabwe. This section also explored Framing Theory as theory to be used in 

the study to identify frames and discourses employed by The Herald and Daily News and the 

reasons behind those frames. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 ‘ 

13 
 

Chapter 3: Research Methods and Methodology 

3.1 Introduction 

This refers to the blueprint of how the study will be conducted, (Burns and Grove, 2003). 

This study seeks to use qualitative research paradigm, an explanatory paradigm which seeks 

to explain how and why particular situations happen the way they do. The study utilises The 

Herald and Daily News as case studies. The study seeks to make use of hard news stories 

gathered data through archival collection and purposively sample them. The researcher seeks 

to analyse data gathered for this research through qualitative content analysis and critical 

discourse analysis as well as presenting it in thematic approach. The discussion below will 

explain in detail the above highlighted details. 

 

3.2 Research paradigm 

The study makes use of a qualitative research paradigm. Qualitative research relies on the 

interpretation of the researcher; it has a place for use of common sense (Ganter, 

2000).Qualitative research is an approach used to, “describe life experiences and situations to 

give them meaning,” (Burns and Grove, 2003:19). In other words, research following a 

qualitative approach is exploratory and seeks to explain ‘how’ and ‘why’ a programme, 

operates as it does. It seeks to gain a deeper understanding of why people say the things they 

say or do the things they do, (Burns and Grove, 2003). In other words, this research paradigm 

is interested in meanings. Qualitative data is non-numerical, covering images, videos, text 

and people’s written or spoken words. In line with the above argument, this study is therefore 

interested in finding out how The Herald and Daily News framed the ZDF’s operation restore 

legacy and why the two newspapers framed it that way hence qualitative research was the 

suitable paradigm. 

 

3.3 Research design 

The researcher utilises a case study as a research design. Parahoo (1997) notes that, the 

function of a research design is to ensure that the evidence obtained enables to effectively 

address the research problem clearly. Parahoo describes a research design as a plan that 

describes how, when and where data are to be collected and analysed. Case studies have 

become one of the commonly used research designs in qualitative research, (Yin, 2003). The 

need for use of case studies arises out of the desire to understand more about real life events. 



 ‘ 

14 
 

Yin, (2003) posits that case studies are preferred when attempting to answer ‘how’ or ‘why’ 

questions being posed on real life events those researchers have little to no control over. Case 

studies are therefore used to describe and explain historical and contemporary events. 

This research makes use of The Herald and Daily News as case studies. These two always 

report same events in different ways as noted by, (Chibuwe and Nwafor, 2012; Chuma, 2005; 

Moyo, 2005). The Herald, has always been criticised for publishing in favour of ZANU PF 

and government, while Daily News is known for reporting against the government and ZANU 

PF. These two newspapers have also been rated the fastest growing newspapers with the 

highest readership in Zimbabwe, according to the 2018 ZAMPS. Case studies add experience 

to what is already known through previous research. 

3.4 Research population 

The research utilises articles collected from hard news stories only. Parahoo (1997:218) 

defines population as, “the total number of units from which data can be collected, such as 

individuals, events or organisations”. Burns and Grove (2003) describe population as all the 

elements that meet the criteria for inclusion in a study.  

3.4.1 Research unit of analysis 

The research makes use of 13 articles published in The Herald and 19 in Daily News. These 

articles were published between 13 November and 18 December 2017. 

3.5 Purposive / Judgmental sampling 

The study utilises a non-probability sampling method. Samples selected in this type of 

sampling are to serve a particular purpose and focus on particular characteristics of a 

population that are of interest. Several scholars, Kumar (2011), Frey et al (2000) and Henry 

(1990) agree on the fact that in non-probability sampling, subjective judgments play a 

specific role. A purposive sampling of news articles published in Zimbabwe’s publicly-

owned but state-controlled newspaper (The Herald) and privately-owned newspaper (Daily 

News carried out in this study and articles selected from hard news stories that focused on the 

ZDF’s operation restore legacy are subject to analysis. 

 

This non-probability sampling method focuses on stories that focus on a particular event, 

meaning anything else outside was not relevant. Oppong (2013) defines sampling as a 

process of selecting subjects to take part in a research investigation on the ground, to provide 



 ‘ 

15 
 

information considered relevant to the research problem. Many scholars, (Oppong, 2013; 

Koerber and McMichael, 2008; Onwuengbuzie and Collins, 2007; Coyne, 1997; Marshall, 

1996), agree on the fact that purposive sampling is the most appropriate for use in qualitative 

research. Coyne (1997) notes, purposive or judgemental sampling selects and yields 

information rich cases thus suitable for use in this study. Marshall (1996) also adds that in 

purposive sampling there is active selection of the most productive sample that answers the 

research question. 

 

3.6 Methods of data gathering 

Data gathering methods are ways that researchers use to collect information for use in their 

studies. For any research to be successful; it rests on appropriate instruments to find required 

information and the accuracy of the data collected, (Fisher, 2005). This research utilises 

archival collection as a data gathering method.  

3.6.1 Archival collection 

This study utilises archival collection as a method of gathering data. In the vernacular, 

‘archives’ is often used to refer to any documents that are old or of historical interest 

regardless of how they are organised. Marshall (1996) notes that archival data refers to the 

records of a society, community or organisation routinely gathered. The study uses archival 

collection to gather information, as news articles on the event are found on the newspapers 

under study's websites. The researcher enters key words like 'Zimbabwe Defence Forces', 

'Operation Restore Legacy', 'Military coup' related to the proposed study into search sections 

of the website of The Herald and Daily News so as to get articles published every day as well 

as live updates.  

 

3.7 Methods of data analysis 

The study utilises critical discourse analysis and qualitative content analysis as methods of 

analysing data gathered. 

3.7.1 Qualitative content analysis 

The study utilises qualitative content analysis because it allows the researcher to have 

different meanings of one text presented to them. There is no correct reading of text as 

researchers may reach different readings on the same text, (Krippendorff, 2004). This method 



 ‘ 

16 
 

of data analysis was defined by Leedy and Ormrod (2001) as an examination of the contents 

of a body of materials for the purpose of identifying patterns, themes, or biases. Qualitative 

content analysis review forms of human communication including books, newspapers as well 

as other forms in order to identify patterns, themes, or biases. According to Moore & McCabe 

(2005), this is the type of research whereby data gathered is categorized in themes and sub-

themes, to be able to be comparable.  The assumption made is that the words that are 

mentioned most often are the words that reflect the greatest concerns.  

The research utilises the following steps in analysing data. The first step is preparation and 

transformation of data. From the data that the researcher would have collected, choice of 

content should be clearly set and defined, (Moore & McCabe, 2005). The research seeks to 

define the unit or theme of analysis, classifying content into recurring themes which can be a 

word, phrase or sentence, (Maguire and Delahunt, 2017). Each theme presenting an ‘idea’ 

based on objectives of the study. The research develops categories and coding scheme for the 

analysis, pre-testing and sampling in order to ensure that there is consistency in existing data 

as well as coding all the text, applying the coding process to the data. The study involves 

assessing the consistency of coding employed. After coding the whole data set, validity and 

reliability should be checked, (Leedy and Ormrod, 2001). It also utilises drawing inferences 

based on coding or themes. Inferences will be drawn based on codes and categories 

generated. It is important to explore the properties, dimensions, identify the relationship and 

uncover patterns in order to present the analysis, (Krippendorff, 2004) and presentation of 

results in thematic form. 

 

3.7.2 Critical discourse analysis 

The study also utilises critical discourse analysis to thoroughly analyse the language used in 

reporting the ZDF’s military operation in November and December 2017. Bryman (2012) and 

Fourie (2009) argue that critical discourse analysis looks at the role of language as a power 

resource for the articulation of ideology and socio-cultural change. Van Dijk (2001) contends 

that critical discourse analysis investigates the way social power abuse; dominance and 

inequality are enacted, reproduced by text in the social and political context. This will 

complement the qualitative content analysis. 

 

 

 



 ‘ 

17 
 

3.8 Method of data presentation 

The study utilises thematic analysis as a method of data presentation 

3.8.1 Thematic analysis 

The researcher seeks to present data collected in form of themes. Braun and Clarke (2006: 

84) notes, “Thematic analysis starts to identify or examine the underlying ideas, assumptions, 

conceptualisations and ideologies...” The researcher utilises a six-phase framework for doing 

a thematic analysis in presenting frames employed. The first step involves knowing in depth 

the content of the data through reading and re-reading, (Clarke & Braun, 2013). The research 

involves organising data in a meaningful and systematic way; through coding interesting 

features of the data in a systematic fashion across the entire data set reducing data into small 

chunks of meaning. The research also utilises search for themes. As Braun & Clarke (2006) 

explain, there are no hard and fast rules about what makes a theme as they are characterised 

clearly by how they fit together. This phase reviews, modifying and developing the 

preliminary themes that were identified in Step 3 so they make sense. The research identifies, 

name themes and show how they relate to the study and lastly it utilises compilation of 

themes gathered for the study in writing. 

3.9 Ethical considerations 

The study involved political parties mainly the ZANU-PF and MDC-T, thus the researcher 

made sure that judgments, analysis and findings of this study does not reflect her political 

affiliations or background. The researcher made use of as much information as she could 

access to avoid showing biases in analysis. 

3.10 Conclusion 

This chapter utilises archival collection as a data gathering method. The researcher employs 

The Herald and Daily News as case studies. The research utilises qualitative content analysis 

and critical discourse analysis as a methods of analysing data gathered for this research as 

well as presented in thematic approach. 

 

 

 



 ‘ 

18 
 

 

 

Chapter 4: Organisational Analysis 

4.1 Introduction 

This chapter covers the organisational structure of the two newspapers under study, The 

Herald and Daily News. These are daily newspapers owned by ZIMPAPERS and ANZ 

respectively. Key areas to be looked at are their historical background, administrative 

structure, mission statement, editorial policies, funding mechanisms, ownership and control. 

These are relevant in the study as they establish and guide how these two newspapers operate 

on a day to day basis. 

4.2 The Herald (ZIMPAPERS) 

4.2.1 Historical background 

The Herald is a daily newspaper owned by Zimbabwe Newspapers Ltd (ZIMPAPERS). 

This company is the oldest newspaper publisher, commercial printer, as well as  being 

the largest publisher of newspapers in Zimbabwe, having been in the industry since 

1891. The Herald was founded in 1891 by W. E. Fairbridge, (Chibuwe, 2016). It was first 

published as a handwritten newspaper called Mashonaland Times before changing to 

Zambezi Times, (Saunders, 1999). It was later renamed Rhodesian Herald when it became a 

printed newspaper in October 1892 (Mutsvairo, 2012). 

The newspaper was owned by the South African based Argus Company through its 

subsidiary, Rhodesian Printing and Publishing Company. This company had been invited to 

Rhodesia by Cecil John Rhodes’ BSAC. Rhodesian Herald were used to spread the 

ideologies of the white ruling elites, (Mukasa, 2005; Nyahunzvi, 2001). After independence 

in 1980, the Rhodesia Printing and Publishing Company was renamed ZIMPAPERS. This 

saw the renaming of the newspaper from Rhodesian Herald to The Herald, the name which it 

has kept from them to the present day.  

The ZANU-PF led government established the Zimbabwe Mass Media Trust (ZMMT) in 

January 1981 (Daniels, 2009), to monitor the state owned print media. The Zimbabwean 

government bought shares in ZIMPAPERS through a grant of 6 million USD received from 

the Nigerian government and placed them under the management of ZMMT, (Saunder, 

1999). ZMMT was supposed to be a buffer between the government and ZIMPAPERS, 



 ‘ 

19 
 

(Chibuwe, 2016; Nyahunzvi, 2001). Due financial challenges, the ZMMT become reliant 

financially on the government, allowing it to find a way of dictating the content the state 

newspapers published on. The government ended up dissolving this trust (Gandari, 2010).. 

The government as the custodian of 51.09% shares previously owned by ZMMT turned 

ZIMPAPERS and particularly the newspaper under study, The Herald into a state-controlled 

paper used as a tool to push it political agendas, (Mazango, 2005). The other shareholders 

have found themselves being passengers in an organisation they are supposed to have a say. 

 

4.2.2 Administrative structure 

The purpose of a structure in an organisation is to divide work among members of the 

organisation and the coordination of their activities so they are directed towards certain 

objectives, (Mullins, 2010). The discussion below will show members of The Herald 

newspaper who participate and are influential in the framing of issues. At the realm of the 

throne is the editor in chief, Pikirai Deketeke who is responsible delegating tasks to staff 

members and managing them. He is followed in command by Ceaser Zvayi who is the editor 

of The Herald. He reports to the editor-in-chief. He decides on stories to be published. This 

editor is appointed by the government through the Ministry of Information and 

Communications Technology; this makes it unavoidable not to serve the interests of the 

ruling elites and government. He is deputised by Mabasa Sasa who helps making decisions 

on stories to be published and the way they should be published. He is followed by news 

editor; Herbert Zharare who is responsible assigning reporters on public diaries in relation to 

their news beats. Zharare monitors line editors who are placed under different news desks and 

set deadlines for reporters concerning their beats and setting up diary meetings to influence 

news production on behalf of their superiors.  

More so, The Herald‘s politics editor Tichaona Zindoga work hand in hand with news editor. 

A politics editor covers major political issues. There are also sub-editors responsible for page 

layout and allocation of space to stories in the newspaper in line with the new beats. They 

give directives of space division for news and have the authority to spike a story to any other 

way in the event they feel the reporter has not been able to give a rightful expression. They 

complement their work by making catchy headlines which lure a reader hence selling more 

papers. The Herald being a large newspaper it has a large number of senior reporters who are 

considered to be experienced within their work field. They usually cover the delicate and 

profound nature stories. They are also assigned to cover stories which require investigative 



 ‘ 

20 
 

journalism and they do not usually conflict with the organisation’s publication policy. The 

paper employs junior reporters who are usually those with less working experience and new 

recruits, straight from college. They write stories under strict supervision of senior reporters 

so as to not compromise the organisation’s editorial policy  

 

The paper also employs photographers. These capture photographs that complement the 

stories that would have been covered by reporters. Sometimes they are used to tell their own 

story. In making choices over which pictures to accompany stories in the newspaper, the 

photographers work in hand with the news editors so to make the story and the picture to 

depict the same story.  

4.2.3 Mission Statement 

The paper publishes newspapers, magazines and books; produce print and packaging 

products as well as offer broadcasting services of the highest quality at competitive 

prices that add value to our stakeholders, with the guide of core values: customer 

success and satisfaction, offer quality products and services, efficiency, profitability and 

continuous innovation. These guide the way The Herald frame issues happening in the 

country. 

4.2.4 Editorial policy 

The Herald makes it no secret of its allegiance with ZANU-PF and government. The editorial 

policy of ZIMPAPERS supports the government of the day, (Mutsvairo, 2013). Waldahl 

(2004) states that government’s direct intervention in The Herald’s business saw a number of 

editors being sacked for publishing stories not in favour of ZANU-PF.  

4.2.5 Funding mechanisms 

The paper is funded through advertising and commercial printing. This newspaper gets high 

amounts of income from advertisements made by several companies. It also generates income 

through newspaper sales and subscriptions. At average the company sales over 50 000 copies 

per day country wide. The company also generates income through commercial printing of 

books, security documents and stationery, (Munyuki, 2013). 

 

 



 ‘ 

21 
 

4.2.6 Links with other organisations 

The Herald is linked to the government through ZMC, a government body responsible for 

licence issuing to media houses and accrediting journalist. The newspaper abides well to the 

ZMC demands hence this creates a strong bong between the two entities. This can be 

evidenced by reduced hustles in renewal of journalist accreditation whilst other newspapers 

journalists experience long process in the renewal process. The Herald also has close links 

the government as evidenced by continual appearance of their adverts in the paper. The 

newspaper thrives on maintaining a strong relationship with many stakeholders as they need 

their services on daily basis for story confirmations. These include the military police, 

hospitals and any government or non-governmental institutions which act as sources. The 

paper also has an excellent relations with its other sister newspapers. This makes it easy for 

its reporter to cover stories across the whole country, for instance the reporter may not always 

have to travel to far places like Bulawayo to cover an event. The paper can just get that story 

from The Chronicle and use it. 

 

4.3 Daily News (ANZ) 

4.3.1 Historical background 

Daily News is one of the largest circulating dailies in Zimbabwe, (ZAMPS, 2018) owned by 

Associated Newspapers Zimbabwe, (ANZ). The paper was established in 1999, challenging 

the dominance of The Herald and other state newspapers owned by ZIMPAPERS. Daily 

News marked the introduction of oppositional journalism in Zimbabwe, (Chuma, 2005). It 

revitalised the print industry since it was well resourced with the best technology of that time, 

(Moyo, 2005). Most of the newspapers of that time had no new technology and were 

operating under terrible conditions. Daily News was formed the same time as the MDC and 

this raised a lot of questions on the way it framed political events. It was constantly attacked 

and labelled ‘instruments of neo-colonialism and western imperialism’, (Mazango, 2005). 

Mazango (2005) and Moyo (2005) argued that Daily News acted as a mouth piece of all the 

oppositional parties since ZANU PF was enjoying its monopoly with ZIMPAPERS. 

 

Daily News was always under threats from the police, war veterans and the central 

intelligence organisation. The paper was critical of the government, (Moyo, 2005). In 2002, 

Daily News offices were bombed. This newspaper was eventually shut down by the state in 



 ‘ 

22 
 

2003 for failing to register with the Media and Information Commission (MIC). It has since 

changed its name to Zimbabwe Media Commission (ZMC), (Moyo, 2005). The paper was re-

opened in 2011 after being given a license to operate by the Zimbabwe Media Commission. 

This paper in mainly interested in watching closely those in power and maximise its profits. 

4.3.2 Administrative structure 

The organisation’s structure provides line of authority and responsibility to knit the members 

of the group into a more meaningful and effective team, (Mullins, 2010). The discussion 

below will show members of The Herald newspaper who participate and are influential in the 

framing of issues. At the realm of the throne is the Editor-in-chief, Hama Saburi who is 

responsible delegating tasks to staff members and managing them. Second in the line of 

command is Guthrine Munyuki, the editor of Daily News who reports to the editor-in-chief. 

Munyuki decides on stories to be published and aligns stories published in Daily News the 

editorial policy of the paper. Munyuki works hand in hand with his deputy editor. 

The Herald employs a news editor; Gift Phiri assigns reporters on public diaries in relation to 

their news beats. Gift Phiri also monitors line editors who are placed under different news 

desks. The news editor set deadlines for reporters concerning their beats and also diary 

meetings to influence news production on behalf of their superiors. The editor assigns reports 

on what to look at through the news editor. Chief writer for Daily News, Fungi Kwaramba 

works hand in hand with news editor. The chief writer writes most of the sensitive and 

political issues published by the paper. Daily News being a large newspaper it has a large 

number of senior reporters who are considered to be experienced within their work field. 

They usually cover the delicate and profound nature stories. This post is usually granted 

through consideration of merit and also length of service offered to the newspaper. The paper 

also employs junior reporters who are the foot soldiers who collect news and surrender to the 

line editors. These reporters are obliged to frame news in a way that is in line with the house 

policy. The paper also employs photographers. The duty of Daily News photographers is to 

capture photographs that complement the stories that would have been covered by reporters. 

These photographs sometimes tell their own story or stories. In making choices over which 

pictures to accompany stories in the newspaper, the photographers work in hand with the 

news editors so to make the story and the picture to depict the same story.  

 

4.3.3 Mission statement 



 ‘ 

23 
 

Daily News’s is determined to become Zimbabwe’s largest and preferred media news 

provider within the country. It also seeks to produce balanced, candid and newsworthy stories 

so as to give reader the best and gain trust of the reader as per its core values. Daily News’ 

motto is ‘Telling it like it is’. The paper claims that it tells its story without fearing or 

favouring anyone.  

4.3.4 Funding Mechanisms 

The paper is funded through advertising, newspaper sales and commercial printing. This 

newspaper gets high amounts of income from advertisements made by several companies 

including government institutions. It also generates income through newspaper sales country 

wide and subscriptions. 

4.3.5 Link with other organisations 

Like most media organisations, Daily News does not function within a vacuum, it prioritise 

building and maintaining sturdy relationships with external stakeholders. Daily News is 

linked to the government through ZMC, a government body with a responsibility of licence 

issuing to media houses and also accrediting journalist. The newspaper was once closed in 

2002 for failing to register with this organisation, operating as MIC that time. Even though 

they were granted a license in 2011 and reopened, Daily News experiences hard times in 

renewal of journalist accreditation whilst other journalists from state newspapers experience 

no hustles at all. This makes the paper unapologetically anti ZANU-PF and government. It 

also has close links with other big companies including government institutions who 

continually advertise in the newspaper. The newspaper thrives on maintaining a strong 

relationship with many stakeholders as they need their services on daily basis for story 

confirmations. These include the police, military and any other governmental and non-

governmental institutions which act as sources. The newspaper also has ties with firms in 

South Africa where they source their printing material.  

4.4 Conclusion 

The above section shows that how an organisation is structured affects its day to day 

operations. In this case, The Herald owned by ZIMPAPERS and Daily News owned by 

ANZ’s framing of events in Zimbabwe is influenced by the administrative structure. The 

papers work according to instructions coming from those in authority, within the paper and 



 ‘ 

24 
 

even outside. Different forces are also behind different frames employed by these 

newspapers.   

 

Chapter 5: Data Analysis and Presentation 

5.1 Introduction 

The Herald and Daily News adopted similar and different frames from time to time. The 

researcher realised that there were inconsistencies made by The Herald in the coverage of 

operation restore legacy, as well as contrasting frames on the nature of the operation restore 

legacy with Daily News saying it was a coup and The Herald denying that the operation was 

a military takeover. Daily News presented the operation restore legacy as ZANU-PF Lacoste 

faction agenda. Daily News also presented the operation restore legacy as a coup necessitated 

by the need to remove Mugabe from power. This information is presented below in thematic 

form. 

5.1.1 Inconsistencies in the coverage of Operation Restore Legacy: The Herald 

The Herald showed many inconsistencies in the framing of the operation restore legacy. The 

paper deliberately did not publish stories on the operation during the first days. On the 14
th

 of 

November, the day that the ZDF notified the nation through a televised broadcasting, of its 

idea of carrying out an operation themed ‘operation restore legacy’, The Herald did not 

publish stories linked to this operation, but rather focused on fights that were happening in 

the party before the operation was launched. The paper published stories with headlines, 

‘ZANU-PF insists on due process’ and ‘Mnangagwa offside on judges’, (November, 14). 

Nothing about the press statement that had been issued on both the 13
th 

and 14
th

 of November 

was given attention. The Herald wanted to maintain their support to those in power of which 

at this time was Mugabe and allies. The Herald did not want to reveal the faction they were 

supporting between Mnangagwa’s ‘Lacoste’ backed by the military and the ‘G40’ cabal 

backed by the former First Lady and President, thus their option was not to give attention to 

the operation. The Herald chose to focus on pending issues in the party. 

The Herald is seen reporting in favour of the ZANU-PF G40 cabal on the 15
th

 of November 

with a front page story titled, ‘ZANU-PF unfazed by Chiwenga’. The story criticised the 

General Chiwenga for trying to incite violence in the country. The paper referred to ZANU-



 ‘ 

25 
 

PF’s spokesperson Simon Khaya Moyo’s statements which labelled the military chief as a 

traitor who was trying to cause chaos in the country. The paper quoted S. K. Moyo saying,  

“Indeed this is what happens when the gun seeks to overreach by dictating to politics and 

norms of constitutionalism”. 

This press statement criticised Chiwenga for trying to use the army in handling issues 

with force which was not regarded as the ‘proper way’ in the ZANU-PF party. The 

following day the paper published a story that was titled, No military takeover in 

Zimbabwe’, this reported mainly on the ZDF’s previously issued statements. This story 

gave an impression that the paper was now reporting in favour of the ZDF, the same 

ZDF they had criticised the day before. Considering that between these two; the ZDF and 

Mugabe, one could emerge the winner in these fights, The Herald during the first days had to 

carefully pick a side to go with.  

The paper sometimes played ‘safe’ when reporting. After President Mugabe’s alleged house 

arrest, the paper went with a headline, ‘Business as usual across the country’ ignoring the 

developments taking place as a result of the military’s operation. The paper decided to ignore 

the house arrest aspect and chose to follow the business route. The paper made use of 

representatives of different business entities to comment on the events in the country 

highlighting that there was normalcy in the country. The paper side lined the intensity 

of political events taking place in the country as a result of the ZDF’s operation restore 

legacy. The same day the paper published another article ‘Peace prevails across Zim’.  

 

The paper was now criticising Mugabe. They however did not go guns blazing on him. 

Although the paper partly showed lenience towards Mugabe in their reportage of his issues, it 

is quite shocking that even the state-controlled, The Herald criticised him highlighting that 

his wife had cause the severity of factional fights in the country. The Herald on the day of the 

solidarity march published news of what was exactly happening in the county, people calling 

for the resignation and ouster of Mugabe from power. The Herald published photographs of 

individuals carrying anti-Mugabe signs and banners. The paper highlighted the plans by the 

parliament to impeach the President if he did not resign from power within the time frame 

given to him. The paper later announced the dismissal of the President and allies from the 

ZANU-PF party. The Herald ran a front page story which celebrated Mugabe’s resignation 

accompanied by his full resignation statement. The paper was celebrating his resignation. The 



 ‘ 

26 
 

Herald was now behind Mnangagwa. It covered a front page story titled, ‘President needs our 

maximum support’ to show that the people were bound to support Mnangagwa since he had 

achieved an unimaginable act for the people of Zimbabwe. From this, The Herald showed 

so many inconsistencies in the coverage of this operation. 

 

Discussion 

The Herald was torn between backing Mugabe and or supporting the ZDF’s operation, thus 

the paper chose not to publish stories on the military’s operation during the first two days. 

The military’s move was targeting a man, who was always regarded as ‘untouchable’, 

(Chitando, 2005), thus the paper had to carefully consider which side to take. Frames that the 

paper employed changed and shifted throughout. Frame changing makes it difficult for 

audiences to understand issues as they should, (Chong and Druckman, 2007). It involves 

refreshing of perceptions of issues in order to produce information, exchange and listen to 

ideas not previously considered, (Gray, 1997). The Herald suddenly shifted from supporting 

the G40 cabal backed by Mugabe to supporting the ZDF and the Lacoste faction led by 

Mnangagwa which it had back lashed before. For the first time after independence in 1980, 

The Herald criticised Mugabe. It has been noted that paper had been the mouthpiece of 

Mugabe, (Chari, 2009). The paper however did not maintain the same position. This move 

was because the faction in control of the government and the state media was the Lacoste 

faction and the paper was bound to support it. This therefore shows that the media does not 

play their role of informing the public diligently, but serves the interest of those who control 

it. Those in power influence the print media in Zimbabwe to further their agendas. The 

Herald had been used to attacking certain members on behalf of Mugabe and his wife, but 

was now being used by the Lacoste faction to attack Mugabe and his allies. 

 

More so, the paper was also eager to seize the rare moment of press freedom, thus the 

moment that they realised that the army and the Lacoste faction were emerging stronger; they 

became critical of Mugabe without holding back. They had waited to find out what could 

emerge from the political chaos so they would know which faction to back up. The Herald 

probably did not want to end up backing the loosing team. It is also important to note that, 

though the paper became pro-Mnangagwa and military, it did not award them flattering 

coverage, just as they did with Mugabe. However, the fact that they switched to Mnangagwa 

and those on his side reveals that the paper was again toeing its owner’s line, which in this 

case was the Mnangagwa government. 



 ‘ 

27 
 

 

5.1.2 Contrasting frames on the nature of Operation Restore Legacy 

The two newspapers adopted different frames. The Herald emphasised on the idea that the 

operation restore legacy was not a military takeover, while Daily News highlighted that the 

operation was a coup and a constitutional repudiate. Daily news was persistent and constantly 

reminded the readers that the ZDF’s operation restore legacy was military takeover, a ‘coup’ 

and was not in line with the constitution. The paper portrayed the actions of the ZDF as a 

takeover of the government that was done in the name of rooting out criminals around the 

President Mugabe. Stories published in the paper titled, ‘Military takes over, says Mugabe 

safe’, (November, 15), ‘Cabinet ministers, ZANU-PF officials detained’, (November, 16), 

‘Zimbabwe anxious as army takes charge’, (November, 16), ‘More Mugabe allies arrested’, 

(November, 17), ‘Military takeover strengthens ZANU-PF’, (November, 21), presented the 

idea that the ZDF had seized control of the government and its operations. The Herald 

however, portrayed the ZDF’s operation restore legacy as an operation that was introduced to 

uproot criminals around President Mugabe who were causing suffering economically and 

socially, (November, 16; 17).The Herald emphasised on the fact that the operation was not a 

military takeover but one which was meant to protect the country’s independence and gains 

of the revolution. The paper also argued that there was no hidden agenda to the introduction 

of this operation, it was only meant to restore sanity and rule of law in the country. 

However The Herald’s position relied on arguments was based on official statements that 

were issued out by the army, ZANU-PF through their spokespersons, thus helping the 

government in revealing how the people should view such the operation restore legacy. ‘No 

military takeover in Zimbabwe’ (November, 16) was a headline derived from exactly what 

the ZDF had said, setting the agenda that the operation was  only meant to deal with criminals 

around President Mugabe and not anything else. The paper portrayed the Zimbabwe Defence 

Forces as the saviour of Zimbabwe and defender of the people’s interests. Daily News was 

however of the idea that even though the military’s action was a takeover of the government 

and not in line with constitution of the country, it was a necessary procedure. The paper 

argued that there was need not to follow the constitution to make some things happen. 

 

Phrases and terms these two newspapers used in writing their stories reveals the kind of 

agenda they were setting. Daily News used phrases like ‘military takeover’, ‘seizure of 

power’, ‘unconstitutional means’, ‘usurped civilian control’, ‘soft coup’, ‘bloodless coup’ 



 ‘ 

28 
 

interchangeably to emphasize the idea that the operation restore legacy was nothing but a 

coup. The Herald used terms and phrases like ‘protecting gains of the revolution’, ‘protecting 

the legacy’, ‘only targeting criminals’, to elaborate the fact that the operation restore legacy 

was a necessary initiative only meant to restore order. 

 

Daily News quoted a political analyst who emphasize that the ZDF’s intervention was a clear 

military takeover. The paper quoted political analyst Thomas Sithole saying,  

“Military takeover has happened, albeit a soft and bloodless one,” (November, 17) 

This statement shows that the paper was not critical of the military though they had realised 

that the military’s operation restore legacy was a military takeover and coup, but rather 

highlighted that the move was necessary to remove Mugabe from power. The paper referred 

to him as a despot throughout. 

The Herald quoted members that were regarded as close allies of Mnangagwa. Political 

analysts that they used were those that always been pro ZANU-PF and government. The 

paper quoted a man only identified as Mr Amon saying, 

“What we want is peace and prosperity in this country. We are not afraid of anything 

as long the army is there. They are protecting us”. (November,16) 

This statement revealed that the military’s role was to protect the people of Zimbabwe 

and not harm them, thus the operation would not have been a military takeover. The 

same story highlighted that the military upheld that Mugabe was still their commander 

in chief, thus the operation was not a coup but a corrective action necessitated by 

circumstances. 

Discussion  

Framing allows people to have different and or multiple views of a situation or an event. 

Framing helps to interpret the world around as well as organising complex issues into 

coherent and understandable issues. Framing involves giving meaning to some aspects of 

what is observed, while discounting other aspects because they appear irrelevant or counter-

intuitive, (Ardevol-Abreu, 2015; Gray, 1997; Entman, 1993). The Herald and Daily News 

adoption different frames on the nature of the operation restore legacy shows they had an 

agenda they were setting. For Daily News the agenda was to influence audiences to view the 

operation as a staged takeover, while The Herald wanted audiences to view the operation 



 ‘ 

29 
 

military initiative meant to uproot criminals only.  Framing also involves selection of some 

aspects of reality and making them more salient in communicating text, (Ardevol-Abreu, 

2015; Entman, 1993). In this case, the media only presented to the audiences what they 

thought was important and fit for consumption. Salience is an important concept in political 

communication; it shows the importance or prominence of the issues under discussion, 

(McCombs, 2007) thus in this case Daily News’ emphasis that the operation was a coup and 

The Herald’s denial of such facts. The media has the ability to influence the salience of topics 

and its concentration on issues when publishing news leads to perceiving issues as more 

important than others. 

The coverage of the operation restore legacy was ideological as these two newspapers pushed 

for their preferred reality (what they wanted the people to perceive as reality). The Herald 

projected the views of those in power, thus serving their interest more than that of the people 

of Zimbabwe. Daily News’ description of the events shows that, even though it regarded the 

operation restore legacy as a coup, it was not particularly against the removal of Mugabe. It 

was actually in a celebratory mood. Daily News’ framing was influenced by the need to 

square a beef with ZANU-PF. Since inception, Daily News suffered attacks from the 

government of Mugabe, who blamed it for being the mouthpiece of MDC, (Chari, 2009) as 

well as instruments of neo-colonialism and western imperialism, (Mazango, 2005). As a 

result of this, the paper is unapologetically anti-Mugabe and they anticipated and celebrated 

what they termed his ‘ouster’ in some of the articles.  

 

Furthermore, Daily News had always been against the idea of securocrats dabbling into 

politics, but this time ignored their previous idea to pave way for Mugabe ouster. The Herald 

however had always been so protective of the military’s involvement in the country’s politics 

and they maintained their idea through emphasising that the operation was not a takeover. 

The military as an arm of the government found favour in the eyes of The Herald, which 

mainly covered its role in the operation favourable to them despite back lashing them in the 

first few days. This argument therefore shows that The Herald had become a pro ZANU-PF 

Lacoste faction not just a pro ZANU-PF paper, as was noted before by several scholars, 

(Mazango, 2005; Moyo, 2005, Saunders, 1999). 

 

5.1.3 Operation Restore Legacy was a ZANU-PF Lacoste factional agenda: Daily News 



 ‘ 

30 
 

Daily News framed the operation restore legacy as an operation carried out to fulfil the 

ZANU-PF Lacoste faction’s political agenda. The stories published on November, 16, 17 

respectively titled ‘Oppositional parties calls for transitional government’, ‘More Mugabe 

allies arrested’ presented the operation by the ZDF as a solution to factional fights in the 

party. These stories gave the impression that the Lacoste faction was behind the introduction 

of the ZDF’s Operation Restore Legacy. The paper framed the detention of the former 

ZANU-PF Youth League Secretary, Kudazanai Chipanga, Financial Minister, Ignatious 

Chombo as the Lacoste faction’s target at the most influential members of the G4O cabal, 

(November, 16). These members were accused of persecuting Mnangagwa when he was 

fired, (November, 18). 

Reporter Blessing Mashaya quoted unidentified analysts, who were said to have warned 

oppositional parties on involving themselves in internal ZANU-PF fights and anticipating a 

GNU, (November, 18). The paper highlighted that the operation restore legacy was as a result 

of the firing of Mnangagwa on 6 November, same month, (November, 19). Daily News 

labelled the events that took place during the operation as 'dramatic events’. The paper noted 

that the operation of the military was a factional agenda, as Mnangagwa was a close ally of 

Chiwenga the master mind of the operation. (November, 18). A story titled ‘ED takes over 

ZANU-PF’ revealed that this was all for Mnangagwa and his allies. Another story argued that 

impeachment process was spearheaded by the parliamentary chief whip, Lovemore Matuke, 

another close ally of Mnangagwa, thus the operation was planned event by the ZANU-PF 

Lacoste faction, (November, 20). 

Daily News framed the operation restore legacy as an operation that gave strength and 

revived ZANU-PF and the Lacoste faction. The paper quoted two political analysts Maxwell 

Saungwene and Rashwet Rukunda who was of the view that the military intervention into 

politics through this operation rebranded the ZANU-PF and emboldened Lacoste faction, 

(November, 21). These two argued that these events were located in ZANU-PF succession 

politics and had nothing to do with democratisation or involvement of the opposition parties 

in government. The same story highlighted that the intervention had a clear agenda, to aid the 

party and a party faction. The Lacoste faction easily rode on the military’s intervention, 

(December, 4). The 4 December story also portrayed Chiwenga as the possible candidate for 

the vice presidency post, as a sign of gratitude from Mnangagwa for playing a significant role 

in a military operation. It indicated that the ministerial posts awarded to ex-army bosses, 

Major General Sibusiso Moyo and Major General Valerio Sibanda were rewards for their 



 ‘ 

31 
 

efforts, (December, 4). The paper argued that the military intervention was meant to take over 

the presidency from Mugabe and continue with a ZANU-PF dynasty but under another 

faction. The coup as alleged by the Daily News was never meant to favour a transitional 

government. 

Discussion 

Frames employed by a newspaper reveal the agenda the paper may be setting to the world. 

Framing is considered as second level of agenda setting, (McCombs et al, 1997 and Entman, 

1993). In this case, Daily News’ agenda was to let the people know that the operation restore 

legacy was not meant for the people of Zimbabwe, but to solve internal faction fights. The 

ZDF as an arm of the government faces criticism from private media and praises from state 

media. Daily News is used to these kinds of frames in their reporting, thus they may end up 

not perceiving reality of situations the way they should, with the view that they have an 

obligation to either support or go against in coverage of certain issues.  

Daily News’ claims reveal that the operation restore legacy was not an operation to restore 

‘legacy’ as claimed but to restore Mnangagwa into power. The paper was bound to be critical 

of Mnangagwa as he was part of the ZANU-PF led government that they claim destroyed 

Zimbabwe for 37 years. Daily News however did not go gun blazing Mnangagwa and the 

military for the reason that they managed to overthrow Daily News’ long lived enemy, 

Mugabe. Daily News is also known for sympathising with political members who fell prey of 

Mugabe and experienced injustices just like it did with Mujuru. Immediately after the Vice 

Mujuru was sacked from the ZANU-PF party, the paper took her side. 

5.1.4 The coup: ‘Chickens coming home to roost’ for Mugabe 

Daily News anticipated the fall of Mugabe from power and even the end of the rule of 

ZANU-PF. The paper noted that the operation restore legacy was a necessary evil, given that 

Mugabe had put Zimbabwe through so many difficulties. The stories published by this 

paperhighlighted that Mugabe deserved what was happening to him. Daily News quoted the 

former deputy prime minister, Authur Mutambara blaming Mugabe for ruining the country’s 

economic and political stance. The writer, Blessing Mashaya quoted Mutambara saying, 

“When you close all avenues for change in your party and country; when you rig elections 

persistently; when you violate the constitution with impunity; when you arrogantly seek to 

establish a family political dynasty; when you enrich yourself and your family and 



 ‘ 

32 
 

impoverish the majority; when you ruin the economy and destroy the country; when you think 

at 93 (after misruling a nation for 37 years,) you are the only answer to political leadership-

this is what you get!! What is happening in Zimbabwe is what you get. It is a case of the 

chickens coming home to roost,” (November, 16). 

On this story, the comment by Mutambara revealed that Mugabe deserved to be ousted 

considering that his stay in power for 37 years was as a result of elections rigging, violation 

of the country constitution and even acquiring wealth at the expense of the citizens. Daily 

News revealed that many people blamed Mugabe for ruining the economic and political 

situation in Zimbabwe by making ZANU-PF a family dynasty and allowing his wifeto 

participate in internal parties issues. Daily News acknowledged that many Zimbabweans 

anticipated the fall of Mugabe and his wife from power and even anticipated the end of 

ZANU-PF with headlines like ‘Mugabe cornered’. 

Discussion  

Daily News anticipated and celebrated Mugabe’s fall from grace. Daily News’ framing of 

news was influenced by the need to criticise the government under Mugabe and maximising 

its profits through selling its paper. This is because the paper realised that oppositional 

journalism sells in Zimbabwe. The private print media in Zimbabwe are driven by the need to 

maximise profits and propagating certain political ideologies and agendas. Journalists as a 

professional family should however, be responsible for the outcomes of their work on 

society, (Kasoma, 1995). In other words, they should be more concerned with the effect on 

society of what they disseminate. 

 

The media have become political actors, (Delacour, 2005). They are embedded in political 

contestations and instead of reporting accurately, they take sides. They do not report on 

reality but frame it. Even though Daily News had realised the operation was a coup, they 

highlighted that Mugabe deserved everything that was happening to him, his wife and allies. 

The public’s perceptions of politics are the media’s, they are now interested parties. Daily 

News revealed that it was against Mugabe, his wife and allies in their reportage. The media 

can promote their own political agendas, Delacour, (2005). In this issue, Daily News, 

criticised Mugabe and the government he led, noting that Mugabe had been the reason for the 

country’s suffering. Discourses used in framing should allow individuals to arrive at different 

positions on the issue, depending on the priority given to various considerations (Druckman 



 ‘ 

33 
 

and Nelson 2003). Discourses used and the prominence given to this issue by Daily News 

revealed that the paper wanted people to perceive the operation restore legacy as a necessary 

evil and even a deserved initiative for Mugabe. 

Daily News had always been unapologetic for its reportage against Mugabe, ZANU-PF and 

government. As Ndhlela, (2005) and Mano, (2005) notes the private press have become 

permanent adversaries of the state as they have adopted a, “nothing-good-can-come-out-of-

this-wretched-government” approach. The private media focuses on the negatives ofthe 

government, (Ndhlela, 2005). They blame Mugabe, ZANU-PF and government for all the 

economic and political hardships in Zimbabwe, (Mano, 2005). Like mentioned before, the 

paper was closed as a result of the government claiming Daily News wasn’t registered with 

the then MIC, now ZMC in 2002, (Moyo, 2005). That only brewed enough disaster and 

grudges between the paper and Mugabe’s government. Even though the paper was reopened 

in 2011, the marks had already been created within themselves. The paper therefore does not 

care what happens to Mugabe and his allies for the reason that there are responsible for the 

state of the country. 

5.2 Conclusion 

This section explored the themes found in The Herald and Daily News’ framing of the 

operation restore legacy within the context of framing theory. The results presented in this 

chapter examine the frames used by both these newspapers in framing the above issue and the 

reasons behind such reportage. These newspapers adopted similar and different frames. The 

researcher realised that there were inconsistencies made by The Herald in the coverage of 

operation restore legacy. The researcher also noticed that there contrasting frames on the 

nature of the operation restore legacy with Daily News saying it was a coup and The Herald 

denying that the operation was a military takeover. Daily News presented the operation 

restore legacy as ZANU-PF Lacoste faction agenda. Both newspapers however, celebrated 

the end of the Mugabe dynasty. Information for this chapter was gathered through archival 

research from the each newspaper’s website. This information was later analysed and 

presented in thematic form. 

 

 

  



 ‘ 

34 
 

Chapter 6: Conclusion and Suggestions 

6.1 Introduction 

This section looks at the summary of findings and recommendations to further studies. These 

are based on the findings of the study. 

6.2 Summary of findings 

This section explored themes found in The Herald and Daily News’ framing of the operation 

restore legacy within the context of framing theory. The results presented examine the frames 

used by both these newspapers in framing operation restore legacy and the reasons behind 

such reportage. These newspapers adopted similar and different frames. The researcher 

realised that there were inconsistencies made by The Herald in the coverage of operation 

restore legacy as the paper could not carefully pick a side to support. The paper supported 

Mugabe and allies while back lashing Mnangagwa and allies and later switched to supporting 

Mnangagwa while criticising Mugabe and allies. This was because during the first days of the 

operation, either of these two factions could emerge stronger thus the paper was to wait to see 

the outcome of the operation. When the then president Mugabe resigned the paper came out 

and showed there were supporting Mnangagwa. This could be that he was now the new 

leader of the ZANU-PF led government. 

The researcher also noticed that there contrasting frames on the nature of the operation 

restore legacy with Daily News saying it was a coup and The Herald denying that the 

operation was a military takeover. Daily News presented the operation restore legacy as 

ZANU-PF Lacoste faction agenda. The two newspapers were framing their reality. Daily 

News was reporting in this way probably to maximise its profits through the selling of the 

paper. The paper probably also wanted to maintain its stance of being critical of the 

government. The Herald however wanted to protect initiators of the operation who now were 

leading the government. Although there were contrasting frames on the nature of the 

operation, both newspapers however, celebrated the end of the Mugabe dynasty. Daily News 

framed the operation as a factional agenda. It also highlighted that whatever was happening 

to Mugabe was him reaping what he had sown in Zimbabwe for 37 years he was in power. 

6. 3 Suggestions for further studies 

This study only looked at framing of the operation from the day it started to the day it 

ended, which is from (13 November to 17 November). Further studies should look at 



 ‘ 

35 
 

the framing of Operation restore legacy after the operation had ended. The idea will be 

to explore the frames employed in line with the expectations of the people during the 

operation. These researches to be conducted should interview journalists and find out 

their perceptions on the reportage of this operation during the period it was introduced 

and after it had ended. This will help media houses review the way they frame political 

issues. An audience study should also be carried out to find out how audiences viewed 

the framing of the operation restore legacy by The Herald and Daily News. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 ‘ 

36 
 

References 

Ardèvol-Abreu, A. (2015) Framing theory in communication research in Spain. Origins, 

development and current situation. Revista Latina de Comunicación Social, 70, pp. 423 to 

450. 

 

Bongmba, E. K. (2006) The dialects of Transformation in Africa. A review of New York 

palgrove Macmillan 

 

Braun, V. & Clarke, V. (2006) “Using thematic analysis in Psychology: Qualitative Research 

in Psychology, 3 (2). pp. 77-101 

 

Bratton, M. (2014) Power Politics in Zimbabwe. Pietermaritzburg: University of KwaZulu-

Natal Press 

 

Chari, T., 2009, ‘Ethical challenges in the context of the media in Zimbabwe’, Global Media 

Journal, Vol. 3, No. 1, pg. 46-79. 

 

Chibuwe, A. & Nwafor, K. A. (2012) “Ethical Journalism in a Politically and Economically 

Limping Post-2000 Zimbabwean Society: Challenges and Prospects” Journal Vol 1 Issue: 1 

pg. 30  

 

Chibuwe, A. (2016) The Herald and Daily News’ Framing of the Leaked Zimbabwean Draft 

Constitution and Vice President Joice Mujuru’s Fall from Grace. International Journal of 

Communication 10, Feature 1660-1676.  

 

Chitando, E. (2005) ‘In the Beginning Was the Land’: The Appropriation of Religious 

Themes in Political Discourses in Zimbabwe”, Journal of the International African Institute, 

Vol. 75, pp. 220-239  

 

Chong, D. and Druckman, J. N, (2007). Framing Theory. Annual Review of Political Science, 

10, 103–126. 

 



 ‘ 

37 
 

Chuma, W. (2005) Zimbabwe: “The Media, Market Failure & Political Turbulence” Equid 

Novi: African Journalism Studies, 26: 1, 46-62 

 

Clarke & Braun, (2013) Teaching Thematic Analysis: Overcoming challenges and developing 

strategies for effective learning. 26 (2) pg. 120-123 

 

Coyne, I. T. (1997) “Sampling in Qualitative Research: Purposeful and Theoretical 

Sampling; Merging or Clear Boundaries?” Journal of Advanced Nursing 26, 623-630 

 

Creswell, J. (2003). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approach 

(2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.  

Curran, J. 2000. Rethinking Media and Democracy. In Curran, J. and Gurevitch, M. (Eds). 

Mass Media and Society 3
rd

 Ed. New York: Arnold 

 

Delacour, J. (2005) Framing Venezuela: The US Media’s Anti-Chavez Bias. Journal of 

Internal Communication 26, 623-630 

 

De Vaus (2001) Research Design in Social Research, London: SAGE Publications 

 

De Vreese, C. H. (2005) “News Framing: Theory and Typology” Information Design Journal 

Document Design 13 (1), 51-62 2005 

 

De Vreese, C. H. Peter, J. & Semetko, H. A. (2001) “Framing Politics at the Launch of the 

Euro: A Cross-National Comparative Study of Frames in the News” Political 

Communication, 18:107-122, 2001 

 

Du Plooy, G.M. (2007). Communication Research: Techniques, Methods and Applications. 

Lansdowne: Juta & Co. 

 

Ebo, B. (1992). American Media and African Coverage. In B. G. Hawk (Ed.), Africa’s 

Media image (pp. 15-25). New York: Praeger. 

 

Emenyeonu, B. N. (1997) Centre for Mass Communication Research, University of Leicester 



 ‘ 

38 
 

 

Entman, R. M. (1993) Framing: Towards clarification of a fractured paradigm. Journal of 

Communication, 43(4), 51-58. 

 

Fiske, S.T. and Taylor, S. E. (1991) Social cognition. New York: McGraw-Hill. 

 

Fourie, P.J. (ed) (2009) Media Studies: Media Content and Media Audiences Volume 3, Cape 

Town. Juta & Co. Ltd 

 

Frey, L. R., Carl, H. B. and Gary, L, (2010). Investigating Communication: An Introduction 

to Research Methods (2nd ed.) Boston: Allyn and Bacon, 2000 

 

Gandari, J. (2010) “An examination of how organisation policy and news professionalism are 

negotiated in a newsroom: A case study of Zimbabwe’s Financial Gazette,” Master of Arts 

Thesis submitted to Rhodes University 

 

Gray, B. (1997). "Framing and Reframing of Intractable Environmental Disputes," in 

Lewicki, R., R. Bies, and B. Sheppard (Eds.), Research on Negotiation in Organizations, Vol 

6, p. 171 

Goffman, E. (1974). Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. New 

York,  

 

Gunter, B (2000) Media Research Methods: Measuring Audiences, Reactions and Impact; 

London. Sage Publications 

 

Happer, C. (2013) Role of the media in social change. London. Sage Publications 

 

Hart, A (1991) Understanding the Media, A Practical Guide, London: Routledge. 

 

Kasoma, F. P. (1994). "The adversarial role of the press in Zambia: ethical perspectives". 

Paper presented at the seminar on ethics, the media and the law, sponsored by the Ministry 

of Legal Affairs, Leisure Bay Lodge, Siavonga, Zambia, October 28-29. 

 



 ‘ 

39 
 

Kripperdorff, K (2004) Content analysis, London: Sage Publishers. 

 

Koerber, A. & McMichael, L. (2008) “Qualitative Sampling Methods. A Primer for 

Technical Communicators.” Journal of Business and Technical Communication. London: 

Sage Publications 

 

Kumar, R. (2011) Research Methodology: A step by step guide for beginners (3
rd

 ed). 

London, Sage Publications 

Leedy, P. & Ormrod, J. (2001). Practical research: Planning and design (7
th

 ed.). Upper 

Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall. Thousand Oaks: Sage Publications.  

Lilleker, D. G. (2006) Key concepts in political communication. Thousand Oaks, CA: Sage 

Publications.  

 

Macapulana, D, M. (2014) Inside Mugabe Succession Envelope 

 

Mano, W. (2005) “Press Freedom, Professionalism & Proprietorship: Behind the 

Zimbabwean Media Divide,” Westminster Papers in Communication and Culture: Special 

Issue November 2005: 56-70 

 

Marshall, M. N. (1996) “Sampling for Qualitative Research” Family Practice; 13:522-525 

 

Mass Communication Theory (Online). (2017, January 31). Framing Theory. Retrieved from 

https://masscommtheory.com/theory-overviews/framing-theory 

 

Masunungure, E. (2011). The Anatomy of Political Predation: Leaders, Elites and Coalitions 

in Zimbabwe, 1980-2010. Development Leadership Program. 

 

Mazango, E. M. (2005). Media games and shifting of spaces for political communication in 

Zimbabwe. In Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue, 33–55 

 

Maguire, M. and Delahunt, B. (2017) Doing a thematic analysis: A practical guide for 

learning and teaching scholars: Ireland Journal of Teaching and learning in higher education 

9(3)  

https://masscommtheory.com/theory-overviews/framing-theory


 ‘ 

40 
 

 

McCombs, M. E. (2007). Setting the agenda: The mass media and public opinion. Malden, 

MA: Blackwell 

 

McCombs, M. E., & Shaw, D. L. (1972). The agenda setting function of mass media. Public 

Opinion Quarterly, 36(2), 176-187 

 

McQuail, D. (2010). Mass communication theory (6th ed.). Los Angeles, CA: Sage 

Publications 

 

Media Monitoring Project Zimbabwe, (2002). Media under siege: Report on media coverage 

of the 2002 presidential and mayoral elections in Zimbabwe. Harare, Zimbabwe 

 

Mhiripiri, N.A. (2008) Zimbabwe government’s responses to criticism of Operation 

Murambatsvina/ Restore Order in Vambe, M. (ed) The hidden dimension of Operation 

Murambatsvina, Harare: Weaver press 

 

Moyse, A. (2009). The media environment leading up to Zimbabwe’s 2008 elections. In E. 

Masunungure (Ed.), Defying the winds of change (pp. 43–60). Harare, Zimbabwe: Weaver 

Press. 

 

Mukasa, S. (2003) “Press and Politics in Zimbabwe,” African Studies Quarterly Volume 7, 

Issues 2&3, Fall  

 

Munyuki, G. (2005) “Media Ownership in Zimbabwe” Paper Presented at International 

Conference on Media Support Strategies for Zimbabwe, Johannesburg November 28 – 30  

 

Mullins, L. (2010) Management and Organisational Behaviour, 5
th

 edition, Financial Times: 

Prentice Hall 

Mutsvairo, B. (2013) “Propping up propaganda? Exploring the role of The Herald 

newspaper in strengthening ZANU PF’s political position,” Paper presented at the XIV 

International Scientific Conference: Creating the future: Communication, Education, 

Business 



 ‘ 

41 
 

Mwamba, K. P. (2006) “Fruits for the future” Southampton UK: Southampton Centre  

 

Nyahunzvi, T. (2001) “The Zimbabwe Mass Media Trust: An Experiment that failed,” Media 

Development Vol. 1 (2) pp 31-36c 

 

Ndhlela, M. N. (2005) “Mediating Democratic Engagement: Reflections on the Role of the 

Media in Electoral Processes,” Conference Paper presented at IESE & CMI Maputo 8-11  

 

Ndlovu-Gatsheni, S. J. (2009), ‘Africa for Africans or Africa for “Natives” Only? “New 

Nationalism” and Nativism in Zimbabwe and South Africa’, Africa Spectrum, 44, 1, 61-78. 

 

Onwuengbuzie, A. J. & Collins, K. M. T. (2007) “A Typology Mixed Methods Sampling 

Designs in Social Science Research,” The Qualitative Report Vol 12 (2) pg. 281-316 

 

Oppong, S. H. (2013) “The Problem of Sampling in Qualitative Research,” Asian Journal of 

Management Sciences and Education Vol 2 (2) pg. 34-36 

 

Parahoo (1997) Nursing Research, Principles, Process and Issues, London: Sage 

Publications 

 

Sachikonye, L. M. (2011) “Whither Zimbabwe? Crisis and Democratisation,” Review of 

African Political Economy Vol 3 pg. 13-20 

 

Scheufele, D. A. (1999). Framing as a theory of media effects. Journal of Communication, 

49, 103-122. 

 

Semetko, H. A. & Valkenburg, P. M. (2000) “Framing European Politics: A Content 

Analysis of Press and Television News,” International Communication Association 

 

Nyamanhindi, R. (2008). Cartooning Murambatsvina: Representations of Operation 

Murambatsvina through press cartoons. In M. Vambe (Ed.), The hidden dimensions of 

Operation Murambatsvina in Zimbabwe (pp. 118–134). Harare, Zimbabwe: Weaver Press. 

 



 ‘ 

42 
 

Rusike, E. T. M. (1990). The politics of the mass media: A personal experience. Harare, 

Zimbabwe: Roblaw Publishers.  

 

Saunders, R. (1999). Dancing out of tune: A history of the media in Zimbabwe. Harare, 

Zimbabwe: Edwina Spicer Productions. 

 

Scheufele DA. (2000). Agenda-setting, Priming, And Framing Revisited: Another look at 

Cognitive Effects of Political Communication. Mass Communication. Soc. 3:297–316 

 

Tuchman, G., 1978, News making: A Study in the Construction of Reality, New York: Free 

Press. 

 

Waldahl, R (2004) Politics and Persuasion: Media Coverage of Zimbabwe’s 2000 election, 

Harare. Weaver Press 

 

Waldahl, R. (2005). Mediated political cleavages: Zimbabwe’s 2000 elections seen through 

the media. Critical Arts, 19 (2), 61–7 

 

Valkenburg, P. M., Semetko, H. A. & De Vreese, C. H. (1999). The effects of news frames on 

readers’ thoughts and recall. Communication Research, 26 (5), pp. 550-569. 

 

Wilson, K. (2000). Drought, Debate, and Uncertainty: Measuring reporters’ knowledge and 

ignorance about climate change. Public Understanding of Science, 9, 1-13. 

 

Van Dijk, T. A. (2001) Handbook of Discourse Analysis, Oxford. Blackwell 

 

Vasterman, P. (2005) The role of the Media and Media Hypes in the Aftermath of Disasters, 

Epidemiologic Reviews, Volume 27, Issue 1, pages 107-114 

 

Yin, R. (2003). Case study research: design and methods, California: Sage Publications 

 

 

 


